کد خبر: ۲۳۱۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
گزارش «تجارت آنلاین» از تجاوز نظامی نیروهای ائتلاف به یمن با رهبری آمریکا و بریتانیا؛
ارتش آمریکا و انگلیس صبح د یروز د ر واکنش به آن‌چه اخلال د ولت صنعا د ر کشتی‌رانی آزاد  د ر د ریای سرخ خواند ه می‌شود ، به استان‌های صنعا، صعد ه، حجه، تعز و مناطق د یگری د ر یمن حمله کرد ند .

ماجراجویی باید ن و سوناک د ر خاورمیانه

گروه سیاسی: ارتش آمریکا و انگلیس صبح د یروز د ر واکنش به آن‌چه اخلال د ولت صنعا د ر کشتی‌رانی آزاد  د ر د ریای سرخ خواند ه می‌شود ، به استان‌های صنعا، صعد ه، حجه، تعز و مناطق د یگری د ر یمن حمله کرد ند . د ولت‌های آمریکا و انگلیس به تاکید  بر موفقیت‌آمیز بود ن حملات خود ، بر اد امه آن د ر آیند ه نیز تاکید  د ارند . د ر حقیقت، باید ن و سوناک یک قمار خطرناک و بزرگ را آغاز کرد ه‌اند  که شاید  کل منطقه را با بحرانی بزرگ مواجه کند .
به گزارش «تجارت»، نیروهای مسلح یمن د ر بیانیه‌ای اعلام کرد  که حملات نیروهای آمریکا و انگلیس، ۷۳ بار تعد اد ی از استان های یمن را هد ف قرار د اد  که منجر به شهاد ت پنج تن و مجروح شد ن شش نفر از نیروهای مسلح این کشور شد . همزمان با تحولات اخیر، گزارش‌های از افزایش 2 د رصد ی بهای جهانی نفت حکایت د ارد . بهای معاملات نفت برنت با یک د لار و ۵۳ سنت معاد ل ۲ د رصد  افزایش، به ۷۸ د لار و ۹۴ سنت د ر هر بشکه رسید . بهای معاملات وست تگزاس اینترمد یت آمریکا با یک د لار و ۵۳ سنت معاد ل ۲.۱ د رصد  افزایش، ۷۳ د لار و ۵۵ سنت د ر هر بشکه معامله شد .

توضیحات باید ن و سوناک د ر ارتباط با جزئیات حمله
«جو باید ن» رئیس‌جمهوری آمریکا د ر واکنش به تجاوز نظامی این کشور و انگلیس به یمن، آن را «موفقیت‌آمیز» خواند . وی گفت که این د و کشور، حملات نظامی «موفقیت‌آمیزی» علیه برخی مواضع د ر یمن که مورد  استفاد ه انصارالله بود ، انجام د اد ه‌اند . جو باید ن طی بیانیه‌ای با تاکید  بر این‌که این حملات با د ستور وی انجام شد ه است، مد عی شد  که حملات انصارالله به د ریای سرخ و خلیج عد ن، «پرسنل نظامی ایالات متحد ه، د ریانورد ان غیرنظامی و شرکای این کشور، تجارت و آزاد ی د ریانورد ی را به خطر اند اخته است». «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس نیز با تأیید  مشارکت کشورش د ر تجاوز نظامی به یمن، گفت که این حملات به صورت محد ود  انجام شد ه است ولی «برای د فاع از خود  بعد  از هد ف قرار گرفتن کشتی‌ها، ضروری بود ه است». وی طی بیانیه‌ای اعلام کرد  که نیروی هوایی سلطنتی انگلیس، حملات هد فمند ی را علیه تأسیسات نظامی مورد  استفاد ه انصارالله د ر یمن انجام د اد ه است. البته شایان ذکر است اعضای جمهوری‌خواه و د موکرات کنگره ایالات متحد ه نسبت به حملات ائتلاف کشورهای تحت رهبری آمریکا به یمن ابراز نگرانی کرد ند .

تاکید  انصارالله بر انتقام از لند ن و واشنگتن
انصارالله یمن به عنوان مهم‌ترین هد ف حملات آمریکا و انگلیس، با صد ور چند  بیانیه بر حتمی بود ن گرفتن انتقام تاکید  کرد . د ر مهم‌ترین سطح، محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن تاکید  کرد : حملات آمریکا و انگلیس به یمن مجد د ا نشان د اد  که این د و کشور تجاوز به غزه و یمن را مد یریت می‌کنند . حمله آمریکا تجاوزی آشکار است و د ر زمانی صورت گرفته که جهان به د نبال توقف کشتار د ر غزه است. این حملات بد ون پاسخ نخواهد  ماند  و پاسخ به حملات از طریق بیانیه‌ای که بعد ا منتشر خواهد  شد ، اعلام خواهد  شد . یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن هم د ر بیانیه‌ای اعلام کرد : د شمن آمریکایی-انگلیسی مسئولیت این تجاوز جنایتکارانه علیه ملت یمن را بر عهد ه د ارد . حمله آمریکا و انگلیس بد ون پاسخ و مجازات باقی نخواهد  ماند . شورای عالی سیاسی یمن د ر بیانیه‌ای اعلام کرد : تمام منافع آمریکا و انگلیس اهد اف مشروعی برای نیروهای مسلح یمن د ر واکنش به تجاوز این د و کشور هستند . این حمله د ر راستای حملات متجاوزانه آمریکا به نیروی د ریایی یمن و تجاوز صهیونیستی علیه غزه است.

محکوم کرد ن شد ید  حملات آمریکا و انگلیس به یمن از سوی ایران
جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت حملات آمریکا و انگلیس به شهرهای یمن را محکوم کرد . د ر همین ارتباط، ناصر کنعانی صبح د یروز جمعه ۲۲ د ی ماه د ر یک موضع گیری رسانه‌ای د ر این ارتباط اظهار کرد : این حملات نظامی د ر راستای استمرار حمایت کامل آمریکا و انگلیس د ر حد ود  صد  روز گذشته از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و شهروند ان مظلوم و تحت محاصره کاملِ نوار غزه صورت می‌گیرد . وی با تاکید  بر اینکه این حملات خود سرانه نتیجه‌ای جز د امن زد ن به ناامنی و بی‌ثباتی د ر منطقه نخواهد  د اشت، افزود : د ر حالی‌که رژیم صهیونیستی همچنان به حملات و جنایات جنگی خود  د ر نوار غزه و کرانه باختری د ر فلسطین اد امه می‌د هد ، آمریکا و انگلیس د رصد د  هستند  با گسترش چتر حمایتی خود  از رژیم صهیونیستی، توجه مرد م جهان را از جنایات این رژیم جعلی، جنایتکار و متجاوز علیه مرد م فلسطین منحرف سازند .

انتقاد ات و هشد ارهای بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای
پس از انجام حمله متجاوزانه اخیر آمریکا و انگلیس، بسیاری از بازیگران بزرگ بین‌المللی و منطقه‌ای نسبت به این اقد ام هشد ار د اد ند . د ر یکی از مهم‌ترین سطوح، ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه د یروز جمعه گفت حملات آمریکا، انگلیس و متحد انشان به یمن مثال د یگری از زیر پا گذاشتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و بی اعتنایی کامل به قوانین بین‌المللی به اسم مقابله با تشد ید  تنش د ر منطقه است. «د یمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین نیز د یروز جمعه گفت، روسیه حملات هوایی اخیر آمریکا و انگلیس به یمن را با توجه به اینکه قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت برای مجوز د اد ن به آنها تصویب نشد ه، نامشروع د انسته و آنها را محکوم می‌کند . رجب طیب ارد وغان، رئیس جمهور ترکیه هم تاکید  کرد  آمریکا و انگلیس می‌خواهند  د ریای سرخ را به د ریایی از خون تبد یل کنند . «مائو نینگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز اظهار کرد : «چین نسبت به تشد ید  تنش‌ها د ر د ریای سرخ نگران است.» این مقام د ولت چین اد امه د اد : «ما از طرف‌های مربوطه می‌خواهیم آرامش را حفظ کرد ه، خویشتند اری به خرج د اد ه و جلوی گسترش د رگیری را بگیرند .» ایمن الصفد ی» وزیر خارجه ارد ن ‌هشد ار د اد  که حمله اسرائیل به غزه و اد امه تعهد  این رژیم به جنایات جنگی علیه فلسطینی‌ها د لیل تشد ید  تنش د ر منطقه است. الصفد ی نسبت به جنگ‌افروزی و افزایش تنش‌ها د ر منطقه هشد ار د اد .

تلاش عربستان برای د ور ماند ن از شعله‌‎های جنگ
شاید  بیش از هر بازیگر د یگری د ر سطح جهانی عربستان سعود ی نگران تاثیرات حملات آمریکا و انگلیس به حوثی‌های یمن باشد . عربستان د ر قامت رهبری جبهه متحد  عربی، سابقه 6 سال جنگ تمام عیار با انصارالله را با خود  ید ک می‌کشد . د ر سال‌های گذشته بارها این کشور از سوی انصارالله مورد  تهاجم پهپاد ی و موشکی قرار گرفت. د ر مقطع کنونی نیز که محمد  بن سلمان پرژوه صلح با د ولت صنعا را کلید  زد ه، به شد ت نگران است که تمامی معاد لات به ضرر این کشور تمام شود . د ر نتیجه شاهد  واکنش محتاطانه د ولت عربستان نسبت به تحولات اخیر بود ه‌ایم. وزارت خارجه عربستان سعود ی د ر بیانیه‌ای که بامد اد  د یروز جمعه منتشر کرد ه، آورد ه است: «با نگرانی عملیات‌های نظامی د ر د ریای سرخ و حملات به مکان‌هایی د ر یمن را د نبال می‌کنیم.» ریاض د ر اد امه گفته «بر حفظ امنیت و ثبات د ر منطقه د ریای سرخ تاکید  می‌کنیم و خواستار خویشتن‌د اری و پرهیز از افزایش تنش هستیم. د ر سطحی د یگر، متعاقب اعلام برخی رسانه‌ها مبنی بر ورود  نیروهای از کشورهای خارجی به خاک عربستان بعد  از حمله د یروز آمریکا و انگلیس به پایگاه‌های ارتش یمن، ترکی المالکی، سخنگوی وزارت د فاع عربستان اعلام کرد : اخبار رسانه‌ها د رباره ورود  نیروهای خارجی به پایگاه هوایی ملک فهد  د ر استان طائف صحت ند ارد .

حمایت تمام قد  گروههای مقاومت از انصارالله
گروههای مقاومت از حزب‌الله لبنان تا حماس و جهاد  اسلامی با صد ور بیانیه‌ای، حمله مشترک آمریکا و انگلیس به یمن را محکوم کرد ه و گفتند  که د ر کنار مرد م یمن ایستاد ه‌اند . حزب‌الله لبنان د یروز (۲۲ د ی) د ر واکنش به حمله موشکی بامد اد  امروز آمریکا و انگلیس به مناطقی د ر یمن، گفت که این تجاوزات صرفا موجب افزایش عزم و اراد ه و قد رت یمن خواهد  شد .
جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز حمله بامد اد  د یروز به یمن را «تروریستی» خواند  و گفت که این حمله تنها موجب شعله‌ورتر شد ن و بحرانی‌تر شد ن منطقه خواهد  شد . جهاد  اسلامی فلسطین نیز د ر بیانیه‌ای حمله بامد اد  د یروز به یمن را «پوشش نظامی استعمار غربی برای گماشته نظامی خود  د ر فلسطین» خواند  و از امت عربی و اسلامی خواست تا برای محکوم کرد ن این حمله اقد ام کنند .
همچنین، گروه مقاومت «کتائب سید الشهد ا» عراق نیز د ر بیانیه‌ای گفت رژیم صهیونیستی و آمریکا د و عامل مهم نا امنی د ر غرب آسیا است و تا ریشه‌های آن‌ها زد ه نشود ، منطقه روی آرامش نخواهد  د ید . شیخ قیس الخزعلی، د بیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق نیز حمله د یروز آمریکا و انگلیس به یمن را تنها موجب افزایش عزم و اراد ه یمن د انست و این حملات را «تلاش‌های بیهود ه» توصیف کرد . گروه فلسطینی «جبهه مرد می برای آزاد ی فلسطین» نیز با صد ور بیانیه‌ای گفت که حمله بامد اد  د یروز، تنها تجاوز علیه مرد م یمن نبود ، بلکه حمله به فلسطین و ملت‌های عرب و تمامی آزاد گان جهان به شمار می‌رود .

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار